Særemne i Norsk

Av Cato Johannessen

fredag 12. mars 2010

Ringenes Herre Ringens Brorskap

Analyse av spill

Ringenes Herre: kampen om Midgard, er et spill utviklet av spillselskapet EA-Games. Det ble sluppet 6. Desember 2004 til PC. Kampen om Midgard er et strategispill som strekker seg fra hendelsene i bok 2, kapittel 4(En reise i mørket) til hendelsene i bok 5(Svarteporten). Denne analysen vil bare strekkes til hendelsene i bok 2, kapittel 10(Brorskapet brytes).

Kampen om Midgard begynner med at spilleren svever over et stort kart som viser Midgard. Kartet viser fjell, vann og land og ser tredimensjonalt ut. På kartet finner vi også ville dyr som for eksempel ørner. Han flytter så markøren til det stedet hvor han vil handle. Disse stedene er direkte knyttet til blant annet filmen. I nedre venstre hjørne vil det vises en filmsnutt som viser følget sin reise til stedet du har valgt å handle. Når en velger hvor en vil handle brukes det litt tid på å laste dette området. Mens det laster blir det vist konseptbilder av banen man snart skal spille på. Konseptbilder er bilder som kunstnere har tegnet før de er blitt gjort om til tredimensjonalt rom. En stemme vil også fortelle om banen og hva en kan vente seg der. Når lastingen er ferdig blir en plassert i fugleperspektiv over følget i det aktuelle området. Man kan nå kontrollere alle i følget, og må fortelle dem hvor de skal gå og om de skal angripe fiender. Målet er å komme seg videre uten å miste for mange liv og på veien forbedre karakterenes kampegenskaper.

Spillet følger handlingen som allerede er fortalt i filmen og boken og ber deg nå gjennomføre den på egenhånd. Det er mørket i Moria som skal forseres og spillet gjør hele opplevelsen ganske underholdene. Det gis et dystert bilde av gruven, og den det eneste lyset gis av staven til Gandalv og fakler fra de mange orkeleirene. Underveis forteller Gandalv og de andre personene i følget hva de vet om gruven og hva som har skjedd. Det er interessant med slike utspill for å ta fokuset bort fra slåssingen innimellom.

Når vi er inne på slåssingen er det noe som strider mot det som egentlig skjedde i gruven. Istedenfor å snike seg gjennom mørket usett er det nemlig orker på faste steder, som ikke kan unngås og må bekjempes. Det er også større variasjon i hvilke fiender en møter.
Det er ikke bare slåssingen som er forskjellig fra film og bok, det er mulig å totalt endre hvem som lever og hvem som dør. I Moria kjemper Gandalv mot den fryktelige Balrogen, og mister egentlig livet når han redder de andre. Dette er det mulig å gjøre noe med i spillet og det hele kan betraktes som en ”Boss Kamp”. Når spilleren tar kontrollen over hendelsene ved Amon Hen(Hvor brorskapet brytes) er det også mulig å redde Boromir.



I denne videoen vises det hvordan en spiller i Ringenes Herre Kampen Om Midgard, og hvordan er redder Boromir